"רציתי לספר לכם סיפור- עליי, ועליה, ועל ההיא, ועל האקדמיה, ועל חיים די סטנדרטיים של סטודנט די ממוצע, עם ממוצע קרוב לממוצע [...] זה שזור אנקדוטות משעשעות ו... ודברים! כן! ויש לי דעות על דברים! ונוכל להתווכח עליהם! ו... ויהיה קוסם! וליצן! ומוהל! ...יהיה דיסקו!"

יום שישי, 21 ביוני 2013

מים מים

זה סיפור נחמד לשבת. יש בו הכל: גזענות, פוליטיקה והתנשאות. ומים. "מים מים מים מים מים מים מים", כפי שניסח זאת היטב הילד רובי. רובם עכורים ומצחינים - וזה מפתיע, כשמדובר במי בריכה. או שלא.

לבית חשמונאי הגענו באוגוסט 1995. היתה אז בריכה ששירתה את תושבי המועצה, והיא צמודה לבית הספר היסודי. השנה האחרונה בה הבריכה היתה פעילה היא, למיטב זכרוני, 1999. מאז היא סגורה ותשתיותיה מרקיבות. השטח הוא שטח בבעלות המועצה האזורית, המפעיל היה גוף פרטי. בשנת הפעילות האחרונה, התחלף המפעיל והתוצאה הישירה היתה נוכחות בולטת יותר של מתרחצים שאינם תושבי המועצה, ובפרט של אוכלוסייה לא-יהודית מהעיר רמלה הסמוכה. בשנת 1999 היישוב מנה כ-180 משפחות. כל אלו עובדות היסטוריות שאין עליהן עוררין.
שלט הכניסה הישן ליישוב
כרקע כללי, ההורים שלי גרים בבית חשמונאי ובו גדלתי, התחנכתי והתפתחתי מאז גיל 8. זה (היה?) יישוב שקט, כולם 'עובדי חוץ', אין אף אחד שיש לו משק חקלאי מאחורי הבית. היישוב מכיל את רב שירותי המועצה האזורית – בתי ספר אזוריים בכל הגילאים, ספריה, בניין המועצה – ופעם גם היתה בריכה פעילה. היום ישנה חורבה. לקראת סוף העשור הקודם (נניח 2007, לדעתי אף מאוחר יותר) החל אכלוס חלק ה'הרחבה' של היישוב. הרחבה במרכאות כיוון שהחלק הזה של היישוב, ככל שאני זוכר, מונה 340 משפחות. החשבון פשוט- זה שינוי טוטאלי של אופי היישוב. אחד מיישובי המועצה הבולטים הוא כרמי יוסף – המתאפיין באוכלוסיה אמידה וברמת חיים גבוהה באופן יחסי לאזור, ובכלל. למן ההתחלה ניתן היה לראות כי לשם נשואות עיני המתיישבים החדשים – פרויקט הרחבה נקרא 'כרמים' ושמות הרחובות בהתאם. לשם השוואה, הרחובות בחלקו הישן של היישוב נושאים את שמות המכבים, בית הוריי נמצא ברחוב יהודה המכבי ויש גם יוחנן, אלעזר, שמעון וכו'. רבים מתקציבים הפיתוח והטיפוח מוקצים כיום לחלקו החדש של היישוב, וההזנחה בחלק הישן בולטת.
מזה זמן נידונה אפשרות ההקמה של בריכה ביישוב. התועלת ברורה ולא אבזבז עליה מלים. שתי אפשרויות עומדות: בריכה ציבורית או בריכה פרטית. האחרונה מטילה את עלויות ההקמה על התושבים עצמם, בנוסף לתשלום דמי מנוי וכו'. זה יוצא, בחישוב גס שנערך ע"י ועד היישוב, כ-12,000 ₪ למשפחה. זה המון. הכניסה לבריכה תותר אך ורק לתושבי בית חשמונאי. האפשרות הציבורית משמעותה בניית הבריכה ע"י המועצה ובמימון מלא של המועצה. ועד היישוב הצביע ברוב של 4 מול 1 בעד בריכה ציבורית. למרות זאת, ומסיבה שאינה ברורה לי לעומק, הוחלט על הצעת כלל התושבים (מעל גיל 18 כמובן) בנושא. בעצם, למה שמישהו יתנגד? ובכן, הסיבות כפי שהן מוכרות כרגע:
  1. למה בריכה חדשה ולא להשתמש בבריכה הישנה?
  2. למה צריך בריכה? זה יעשה לנו המון רעש ובלאגן
  3. אם נעשה בריכה ציבורית כל הערבים של רמלה יבואו

אז לגבי טענה מס' 1, המצב של התשתיות הישנות כל כך גרוע שמהבחינה הכלכלית כדאי יותר להקים את הבריכה החדשה בתחומי ההרחבה ולא במתחם הישן. זה יהיה מהיר וזול יותר. לגבי טענה 2, זה אולי יפריע למי שיגור בקו הראשון מול הבריכה, אבל גם הבריכה הישנה נמצאת במרחק חציית כביש משורת בתים, ולא ראיתי אף אחד יוצא למחאה נגדה. ישנן גם כל מיני בחישות נגד ראש המועצה (בכל זאת, יש בחירות בתחילת 2014) אז מי שכבר 'שרוף' נגדו בד"כ הולך נגדו בכל מהלך (גם בזה, למרות שפה הוא תכל'ס נותן כספי מועצה ליישוב- איך אפשר להתנגד?), אבל הטענות העיקריות הן שלושת אלו שהעליתי. זו האחרונה מרתיחה אותי במיוחד. יותר מזה, היום (ו') כשהלכתי להצביע, עמד אחרי בתור בחור עם אשתו, שטען בלהט שהוא נגד. כששאלתי למה, קיבלתי את טיעון 3. להלן הדיאלוג שהתפתח:
- (אני) "למה, הם לא בני אדם?"
- (הוא) "הם ערבים! אני מבין שאתה אוהב ערבים, אה?"
- "כן, הם בני אדם בדיוק כמונו"
- "אז באת להצביע בעד בשביל להכניס את כל הערבים, וואלה יופי. מזל שיש לי שלושה בנים ולא שלוש בנות"
- "מה הקשר? קודם כל הם בדיוק כמוך וכמוני, ובשביל להרחיק אוכלוסיה זרה החוזה אומר שדמי הכניסה שלהם יהיו כפולים"
- "כן, ראינו, ככה זה גם היה פה קודם, בגלל זה סגרו, הא? ובכלל, למה לא עושים את זה בבריכה הישנה?"

כלומר, גמרנו שוב עם טיעון 1 שהוא אולי היחיד שיש לו איזשהי לגיטימציה. בשלב הזה אשתו כבר התחילה להשתיק אותו כי היא ראתה שהוא מאבד שליטה. זה כל כך הרתיח אותי, הדיון הזה, שאין לתאר. יותר מהכל - בין אם תהיה בריכה או לא, בין אם תופעל באופן פרטי או ציבורי, בין אם תהיה בהרחבה או במקום הבריכה הישנה - מרגיז ומטריד אותי הטיעון הגזעני הזה, והחופשיות בה הוא נישא אל אוויר העולם. כאילו, קיבינימאט, מי חינך אותך? איך הצלחת לאגור לעצמך כמויות כאלו של טמטום? אבל זה לא רק הוא, הרי האווירה הציבורית היום מאפשרת לשרי ממשלה להתבטא באופן חריף באותו נושא ובחופשיות, שרים בממשלה הקודמת דיברו ככה על פליטים...    זה רק דביל אחד מתוך עדרים שלמים. כל כך התחשק לי להכות אותו, מזלו שאני לא יודע ללכת מכות. ונניח שכן היו לך 3 בנות במקום בנים - מה היו עושים אותם ערבים איומים ונוראים? אה, נזכרתי - ערבים באים לבריכה ביישוב רחוק במקום זו אלו שיש להם בעיר רק כדי לקחת את בתך בת ה-5, לאנוס אותה, לחטוף אותה, אח"כ לאנוס אותה שוב ולהפוך אותה לשפחה במאהל שלהם. אותי אישית מטרידים יותר תושבי היישוב הצעירים, בעלי הנטייה הבולטת לרעש, ונדליזם, חאפלות עתירות אלכוהול ונרגילות וחוש בלתי רגיל לבלגאן באופן כללי. אבל הם יהודים, אז כנראה שזה בסדר גמור. כי אם יהודי יבוא לבת שאין לך ויציק לה (שלא לומר יטריד אותה מינית), זה בסדר גמור ואפילו מצווה.

לא מגיע לדביל הזה שאסיים איתו את הפוסט, אז הנה משהו הרבה יותר משמח:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה