"רציתי לספר לכם סיפור- עליי, ועליה, ועל ההיא, ועל האקדמיה, ועל חיים די סטנדרטיים של סטודנט די ממוצע, עם ממוצע קרוב לממוצע [...] זה שזור אנקדוטות משעשעות ו... ודברים! כן! ויש לי דעות על דברים! ונוכל להתווכח עליהם! ו... ויהיה קוסם! וליצן! ומוהל! ...יהיה דיסקו!"

יום שבת, 22 ביוני 2013

סקא

"סקא? מה...   מה? מה זה?"
ובכן, ב-95% מהמקרים אני נאלץ להסביר מה זה סקא. זה סגנון מוסיקלי שבמידה רבה הוא האבא של הרגאיי, ובעקרון מתחלק לשלושה ז'אנרים (לפי תקופות) ועוד מאותו מידע מעמיק תוכלו למצוא כאן. עזבו אתכם משעור הסטוריה, בואו נלך על ארוחת טעימות מוסיקלית.

אז... דמיינו לעצמכם שאתם מכניסים לבלנדר רגאיי, פאנק ופאנק (כן, גם Punk וגם Funk) - מה שיוצא זה בערך סקא דור 3, הידוע בכינויו סקא-פאנק (ska-punk). אבל - נתחיל בהתחלה. את הדור הראשון של הסקא, שצמח בשנות ה-50 של המאה הקודמת בג'מייקה וגם בדרום ארה"ב, ניתן באמת לקרב יותר אל הרית'ם-אנד-בלוז', הקליפסו ואל (מה שעתיד להיות) רגאיי, ובתור דוגמא ניתן לקחת למשל את הסקאטלייטס או את דזמונד דקר. ככה זה נשמע:
הדור השני (המכונה גם 2Tone) כבר יותר קצבי, קצת יותר "מערבי" בסגנון וגם מגיע מקומות שונים - חלקם מפתיעים, כמו למשל הממלכה המאוחדת. להקות אופייניות הן הספיישלז ומאדנס - ואם הצלילים של מאדנס נשמעים מוכרים זה כי משינה מאד הושפעו מהם, עד כדי גניבת שירים (בנאי&ברכה הודו בכך בתכנית של 'האלבומים'). אחד הלהיטים הגדולים ביותר של מאדנס הוא השיר הזה:
ואז...   אז מגיע הדור השלישי. סוף שנות ה-90, ארה"ב, מישהו מחליט לבצע את אותו ניסוי בלנדר עליו דברנו בראשית הפוסט. התוצאה היא מוזיקה שאי אפשר לסרב לה וגורמת אפילו לבול עץ מגושם כמוני לענטז בחינניות. יש די הרבה להקות, בקלות אני יכול למנות את ריל ביג פישקאץ' 22, סאבליים, גולדפינגר וסמאש-מאות'. אם את האחרונים אתם איכשהו מכירים מהפסקול של שרק (All Star והקאבר ל-I'm A Believer), אלה שלפניהם ברשימה אולי מוכרים לכם מהשיר הזה:
ריל ביג פיש, לעומתם, פחות טובים עם חומר מקורי. כלומר- הוא נחמד והכל, אבל לא זו פסגת הביצועים המוסיקליים שלהם אלא דווקא קאברים.  למעשה, יש די הרבה קאברים בסקא, לרוב של שירים מסגנונות שונים לחלוטין. הנה שלוש דוגמאות מתוך 'מטאליסקא' (Metalliska) - קלאסיקות רוק אייטיז בביצועי סקא:
ואם בריל ביג פיש עסקינן, אז הנה עוד כמה קאברים מעולים:
(השוו את זה לקאבר של רגאטה69 או למקור), וגם:
האחרון פשוט מושלם בעיניי (ובאזניי). כיף, לא?
---
ומה בעברית? סצנה קטנה ומאד מצומצמת. למען האמת, את היכרותי עם הז'אנר ערכתי בדרך לא דרך עם המתופף של Cuban B, להקת סקא חביבה מרמת השרון, עת פגשתיו בחנות צילום בה עבד. הנה קאבר (חביב) שלהם ל-Queen:
וישנם גם לוס כפרוס (הידועים), beer7, The Hoodska Explosive, ועוד כמה. גם המוסיקה של התקווה 6 והדג נחש נוגעת בסקא לפעמים.
זו מוסיקה שמשמחת אותי בכל עת, קצבית ומהנה - מקווה ש'ארוחת הטעימות' הזו תגרום גם לכם להדבק בחיידק!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה